Αθήνα 23 Φεβρουαρίου 2011
ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΘΕΣΕΕΩΝ
Κύριον Dominique Strauss-Kahn:
Δ ιευθύνοντα Σύμβουλο
του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου
Washington D.C.
Αγαπητέ Κύριε Strauss-Kahn:
Στην συνημμένη επικαιροποίηση των Μνημονίων Οικονομικής και
Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής που φέρουν ημερομηνίες 3 Μαϊου, 6
Αυγούστου και 8 εκεμβρίου 2010 (ΜΟΧΠ) περιγράφουμε τα βήματα
προόδου και πολιτικής για την επίτευξη των αντικειμενικών στόχων του
οικονομικού προγράμματος της Ελληνικής κυβέρνησης το οποίο
υποστηρίζεται από μία Συμφωνία Stand By.
Η πρόοδος την οποία σημειώνουμε στο οικονομικό μας πρόγραμμα
συνεχίζεται :
• Τα κριτήρια της τριμηνιαίας ποσοτικής απόδοσης για το τέλος
εκεμβρίου έχουν όλα εκπληρωθεί. Το έλλειμμα σε δεδουλευμένη
βάση σύμφωνα με το ESA95 ήταν πάνω από τον στόχο, αλλά
όμως στο επίπεδο που είχε προβλεφθεί κατά τον χρόνο της
τελευταίας αξιολόγησης, ενώ η συνολική μείωση του ονομαστικού
ελλείμματος κατά το 2010 εκτιμάται ότι έχει ανέλθει στις 6
ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, υψηλότερα δηλαδή από ότι είχε
προβλεφθεί ως στόχος. Όμως ενώ κατορθώσαμε να ελαττώσουμε
τις ληξιπρόθεσμες οφειλές της γενικής κυβέρνησης ακριβώς στο
τέλος του 2010, αυτό δεν ήταν αρκετό για να αποτρέψει την μη
επίτευξη του ενδεικτικού στόχου.
• Οι δημοσιονομικές - διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις προχωράνε. Το
διαρθρωτικό ορόσημο για μία αναλογιστική μελέτη των κυρίων
συνταξιοδοτικών ταμείων τηρήθηκε. Ένα άλλο ορόσημο για την
κατάργηση των εμποδίων στην αποτελεσματική φορολογική
διοίκηση αναμένεται να τηρηθεί στα μέσα Μαρτίου (με την
κατάθεση νόμου στη Βουλή να αποτελεί προαπαιτούμενη ενέργεια
για την αξιολόγηση). Το ορόσημο για τη μελέτη της δομής, του
επιπέδου και της δυναμικής της απασχόλησης και των αποδοχών
στο δημόσιο τομέα τηρήθηκε εν μέρει, και θα ολοκληρωθεί μέσα
στο πλαίσιο της μεσοπρόθεσμης δημοσιονομικής στρατηγικής.
Παρομοίως, ένα ορόσημο το οποίο αφορά τη βελτίωση παροχής
στατιστικών στοιχείων προς την ΕΛΣΤΑΤ επίσης τηρήθηκε εν
μέρει, έχοντας σημειώσει καλή πρόοδο ως προς την υπογραφή
Μνημονίων Συνεργασίας [MOUs] με φορείς παροχής δεδομένων,
και με την οριστικοποίηση κανονισμών οι οποίοι τώρα πρέπει
τυπικά να εγκριθούν από την ΕΛΣΤΑΤ. Το συνημμένο Μνημόνιο
Οικονομικής και Χρηματοπιστωτικής Πολιτικής προβλέπει ένα
φιλόδοξο πρόγραμμα επόμενων δράσεων για την υποστήριξη του
μεσοπρόθεσμου προγράμματός μας για δημοσιονομική εξυγίανση,
μαζί με μεταρρυθμίσεις ως προς την διαχείριση εσόδων και
δημοσίων οικονομικών που αποσκοπούν στην ενίσχυση της
εκτέλεσης του προϋπολογισμού.
• Το χρηματοπιστωτικό σύστημα παραμένει σταθερό. Οι ιδιωτικές
τράπεζες σημείωσαν σημαντική επιτυχία στην άντληση
κεφαλαίων, ενώ η αναδιάρθρωση κρατικών τραπεζών έχει
ξεκινήσει. Η έκτακτη υποστήριξη ρευστότητας από την ΕΚΤ
βοήθησε στην γεφύρωση του συστήματος μέχρι του σημείου που
οι τράπεζες να μπορούν να αρχίσουν να υλοποιούν μεσοπρόθεσμα
προγράμματα για την προσαρμογή της χρηματοδότησής τους
(όπως αναλύεται παρακάτω στο Μνημόνιο). Το Ταμείο
Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας είναι ικανοποιητικά
χρηματοδοτημένο σε σχέση με τις προβλεπόμενες ανάγκες.
• Η πρόοδος ως προς τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις συνεχίζεται .
Το ορόσημο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της περιόδου
2011-13 τηρήθηκε, ενώ το ορόσημο για την αναμόρφωση των
συλλογικών συμβάσεων τηρήθηκε εν μέρει (και θα χρειασθεί
χρόνος για να εκτιμηθεί η αποτελεσματική εφαρμογή του). Το
άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων έχει προωθηθεί με νόμο ο
οποίος ψηφίστηκε από το Κοινοβούλιο το Φεβρουάριο. Εγκρίθηκε
νόμος που αφορά την αναδιάρθρωση των δημοσίων επιχειρήσεων.
Το συνημμένο μνημόνιο προβλέπει τις επόμενες ενέργειες,
συμπεριλαμβανομένου ενός εκτεταμένου σχεδίου
αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας.
Πάνω σε αυτή τη βάση, ζητούμε την ολοκλήρωση της τρίτης
αξιολόγησης βάσει της Συμφωνίας Stand By και την τέταρτη εκταμίευση
βάσει της ανωτέρω συμφωνίας ποσού ύψους 3.604,5 εκατομμυρίων ΕΤ .
Όπως παρατίθεται στον Πίνακα 1, ζητάμε οι υφιστάμενοι ενδεικτικοί
στόχοι βάση της συμφωνίας, οι οποίοι αποτελούν ανώτατα και κατώτατα
όρια του πρωτογενούς ταμειακού ισοζυγίου, των πρωτογενών δαπανών
του κρατικού προϋπολογισμού, του αποθέματος χρέους της κεντρικής
κυβέρνησης, των νέων εγγυήσεων της κεντρικής κυβέρνησης, και του
εξωτερικού χρέους, για τις 30 Σεπτεμβρίου και 31 εκεμβρίου 2011, να
μετατραπούν σε ποσοτικά κριτήρια απόδοσης. Όπως αναφέρεται
λεπτομερώς κατωτέρω, προτείνουμε επίσης νέα διαρθρωτικά ορόσημα:
στον δημοσιονομικό τομέα, τη στήριξη της αναθεώρησης του πλαισίου
ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα, της ολοκλήρωσης της
μεταρρύθμισης της φορολογικής διοίκησης και τον ισχυρότερο έλεγχο
και παρακολούθηση των δαπανών και ληξιπροθέσμων οφειλών. Στον
χρηματοπιστωτικό τομέα, την υποστήριξη του σχεδιασμού
μεσοπροθέσμων προγραμμάτων χρηματοδότησης για τις τράπεζες. Και
στον τομέα διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας και του παθητικού, την
υποστήριξη εκπόνησης ενός εκτεταμένου προγράμματος
αποκρατικοποιήσεων (Πίνακας 2).
Πιστεύουμε ότι οι μορφές πολιτικής που διατυπώνονται στην επιστολή
προθέσεων της 3ης Μαϊου 2010 και στο ΜΟΧΠ καθώς και στις
μετέπειτα επικαιροποιήσεις (συμπεριλαμβανομένης και της παρούσης η
οποία επισυνάπτεται στο παρόν έγγραφο) είναι επαρκείς για την
επίτευξη των στόχων του προγράμματος. Είμαστε έτοιμοι να προβούμε
σε οποιεσδήποτε διορθωτικές ενέργειες εάν υπάρξει ανάγκη ανάλογα με
τη μεταβολή των συνθηκών. Θα προβούμε σε διαβουλεύσεις με το
Ταμείο, καθώς και με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ΕΚΤ για την
υιοθέτηση οποιωνδήποτε τέτοιων πολιτικών πρίν την αναθεώρηση των
πολιτικών που περιέχονται στην παρούσα επιστολή, σύμφωνα με την
πολιτική του Ταμείου για τέτοιου είδους διαβουλεύσεις.
Η παρούσα επιστολή κοινοποιείται στους κυρίους Juncker, Rehn και
Trichet
________________________
Γεώργιος Παπακωνσταντίνου
Υπουργός Οικονομικών
______________________
Γεώργιος Προβόπουλος
Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου